15.11.2025

Історія про те, як церква в Матросці стала складом

Недарма кажуть, що шляхи Господні несповідні. Такою є історія православного храму св. Миколи у приміському селі Матроска.

Переді мною – фотокопія висновку уповноваженого у справах російської православної церкви при Раді міністрів УРСР по Ізмаїльській області якогось Матюхи, датованого 9 липня 1951 р. З нього я дізнався про те, що обласне видавництво «Придунайська правда» звернулося до влади з проханням про передачу йому православної церкви у селі Матроска Суворовського району. І навіщо б ви думали? Під склад для зберігання газетного паперу. Ось уже воістину блюзнірство!
Однак у Радянському Союзі, про який сумує багато наших співгромадян, подібне блюзнірством не вважалося. Такого висновку приходиш, знайомлячись із змістом вищезгаданого висновку.
З нього випливає, що церква була збудована 1893 р. Площа внутрішніх приміщень у ній становила 192 кв. м. Будівля перебувала у задовільному стані. Однак на обліку як пам'ятка архітектури вона не була. Відстань до найближчих чинних православних церков складала: в Ізмаїлі – 3 км, у с. Броска – 4 км. Усередині храму був іконостас і весь набір культового майна, які перебували під наглядом колишнього церковного старости.
І ось, нарешті, власне висновок уповноваженого: «У зв'язку з тим, що Миколаївська церква з 1944 р. пустувала (виходить, що храм функціонував навіть у період німецько-румунської окупації в роки Другої світової війни! – І. О.) і стала вважатися недійсною і враховуючи, що обласна газетне видавництво вкрай потребує приміщення під склад для паперу – його клопотання підтримую».
Сказано – зроблено. Невдовзі церква стала складом. Надалі тут розмістили сільський клуб, а 1984 року культову споруду за недоброю радянською традицією зруйнували. Віруючі с. Матроска на довгі роки залишилася без храму.

І лише 2018 р. з ініціативи уродженців села двоюрідних братів Юрія Загоненка та Дмитра Васильченка за підтримки мешканців села та меценатів розпочалися роботи з відновлення зганьбленої святині.
Розчищючи старий фундамент, будівельники виявили склеп, у якому 1910 р. був похований колишній архієпископ Кишиневський і Хотинський Неофіт, який на момент упокою перебував на заслуженому відпочинку.
На початку 1960-х років. останки знаменитого служителя перепоховали на сільському цвинтарі. До речі, це найтитулованіший православний священнослужитель, який колись був похований на землях Ізмаїльщини.
Ігор ОГНЄВ.

Ізмаїльські фальсифікатори історії під керівництвом сепарської влади міста, вчинили черговий підлог

Козацькі люльки - "носогрійки", які ізмаїльські фальсифікатори історії намагаються видати за турецькі. Сепари розповсюджують в св...